Categorieën
Geen categorie

Etappe Wijchen-Duffelward

Nu de COVID maatregelen het weer toelaten heb ik afgelopen week een bezoekje gebracht aan het Velorama. Het geeft een mooi overzicht van de ontwikkeling van de fiets in de tijd. Ook is er ruimte ingericht voor de ons zo geliefde wielrenfiets. Helemaal zeker ben ik er niet van maar volgens mij zijn er ook wielrenfietsen geweest met houten wielen en massieve banden. Daarna kwamen natuurlijk de ijzeren wielen met luchtbanden en deed ook de lekke band zijn intrede in het peloton. Je kent die foto’s wel van renners met een hele gereedschapskist om hun nek om de etappe maar fietsend te kunnen volbrengen.

De toenmalige renners hadden al wel snel in de gaten dat een hoog wattage te kunnen trappen per kilogram toch wel zo z’n voordelen had en al gauw werd al het hout en ijzer vervangen door lichtere maar toch wel wat kwetsbaardere materialen zoals aluminimum en carbon. En dat werkte, de etappes worden tegenwoordig met een gemiddelde gereden die wij met luxewagen nog maar amper kunnen halen. Het verbaast dan ook dat er door een renner van CTW een zwaar breekijzer wordt aangedragen als benodigd gereedschap om onderweg een lekke band te kunnen repareren.

Ik heb nog wat alternatieven voor deze renner gevonden die mogelijk kunnen helpen voor een snellere reparatie van een onderweg opgelopen lekke en nogal stijve band band.

Zelf denk ik dat het met deze gereedschappen bij de houten en ijzer wielen van vroeger nog wel goed uitpakt maar in het algemeen wordt toch door de meeste renners wel onderkent dat het gebruik van deze ijzers bij de lichte en kwetsbare wielen veelal leidt tot een nieuwe lekke band, maar dan als gevolg van een stuk weggebroken velg. Misschien kunnen we dat onze fietsenmaker voorleggen wanneer hij naar eigen zeggen geen vrije dag heeft. Vervolgens moeten we de lek gereden renner dan alsnog achterlaten. Die zal dan zoals zo vaak weer naar huis bellen om zich op te laten ophalen. Ik kan me goed voorstellen dat ze dat onderhand ook wel een beetje zat zijn.  Maar goed, wanneer de banden weer gemonteerd zijn moet er natuurlijk  nog lucht in wat bij sommige renners ook een langdurig proces is. Ook daar zijn handige gereedscahappen voor ontwikkeld. Ik vond een mooie versie met ongeveer de kleur van het rechter fietsbroekpijpje, (want links is groen), waarmee de band oppompen echt een fluitje van een cent is.

De Cycle Team Wijchen aanhang fietpomp

Het is allemaal wat, sta je in de fietsenwinkel en heb je net uitgelegd dat klimmen op de fiets je net iets te moeilijk afgaat waarna de verkoper je dan adviseert om vooral een hele lichte fiets te nemen. Maar goed, we kunnen weer verder, en dat is toch het belangrijkste.

De koffiepauze was geplant in Frasselt op de hoek waar jezelf de koffie mag uitschudden uit een thermoskan. Ach nee, het bestaat niet meer. Ook hier heeft Corona kennelijk hard toegeslagen. Maar gelukkig voor ons heeft een leuke dame het verderop gelegen Das Gasthaus am Reichswald en schenkt ze prima koffie en cappuccino voor wielrenners. En ze noemt ons “de jongens”. Kijk, hier komen we nou graag nog een keer terug. Ik neem even van de gelegenheid gebruik om een nieuwe koffie en thee bestel procedure te introduceren.

Vlak voordat we aankomen bij de beoogde pauze plaats zouden de koffiedrinkers om de hoek even halt moeten houden om de theedrinkers de mogelijkheid te geven om alvast hun bestelling te plaatsen. Wanneer deze dan is geserveerd kan dan een appje naar de koffiedrinkers gestuurd worden dat het zover is, waarna de koffiedrinkers zich bij de theedrinkers voegen en ook hun bestelling doen. Op deze wijze zitten de theedrinkers niet meer als laatste op het terras voor een glas veel te hete thee of moeten ze hun weg vervolgen met een mond vol blaren. Er zijn ook renners die ervoor kiezen om de bidon met sportdrank te mengen met de te hete thee. Ze fietsen er trouwens wel erg goed op.

Wat te zeggen over het vervolg van de etappe ?. Iedereen leek toch weer zijn best te doen om als eerste thuis te zijn. Alleen wel jammer dat we ergens zijn opgewacht door enkele onnuttige creaties waardoor deze mooie etappe toch ook nog een staartje kreeg.

Tot volgende week voor nieuwe avonturen met Cycle Team Wijchen

Danny

ps voor de liefhebber :https://www.youtube.com/watch?v=5e3lYP1p2UM